Lessen filosoferen

 

Lessen filosoferen

Kinderen verkennen vanaf jonge leeftijd steeds meer zelfstandig de wereld, bijvoorbeeld via de media. Zij kunnen daar beter mee omgaan als zij leren om kritisch na te denken. Hier draagt filosoferen aan bij. Een ander voordeel is dat filosoferen op school valt onder burgerschapsonderwijs en sociale integratie, iets dat scholen verplicht zijn sinds 2006 en wat nu meer dan ooit actueel is.


Met filosoferen in de klas of met groepen voldoe je aan verschillende kerndoelen, waaronder kerndoel 3: ‘de leerlingen leren informatie te beoordelen in discussies en in een gesprek dat informatief of opiniërend van karakter is en leren met argumenten te reageren’. Andere kerndoelen die aan bod kunnen komen zijn: 7, 34, 36, 37, 38, 39, 42, 44, 54, 55 en 56.


Filosoferen in de klas filosofeert met kinderen vanaf groep 2 over allerlei thema’s, variërend van identiteit, taal, democratie, natuur, kunst en media. Filosoferen kan met de hele klas, in kleinere groepjes (zoals bijvoorbeeld plusgroepen) of tijdens projecten. De kinderen denken na over een vooraf geïntroduceerd thema of bedenken zelf vragen, zoals ‘hoe komt het dat een gedachte je ontglipt?’.




Introductielessen filosoferen onderbouw basisschool

Introductielessen filosoferen middenbouw basisschool

Introductielessen filosoferen bovenbouw basisschool





Lees meer over

#Onderwijs2032

en

filosoferen